Thursday 7 March 2013

Tentang Arwah Mak tersayang

Cerita tentang Arwah mak, mak ni sangat sayang anak2 dia... kami pun sayang mak. Makan minum pakaian anak2 n abah x pernah terabai. Mak sediakan untuk anak2..bila dia sakit kami jg dia sepenuh hati. Macam2 sakit, darah tinggi, kencing manis, patah kaki kanan kiri n yg paling teruk sekali Jantung tersumbat 3x masuk hospital buat ingeogram. 2x masuk hospital kerana patah kaki kiri n kanan. Patah kaki kanan terus membawa maut. Besi di kaki kanannya mendapat jankitan kuman akibat ksrew tekeluar... saya memang x sangka sungguh mak pergi kerana jangkitan kuman telah berjangkit di bahagian organnya.. memang doktor dah bgtau mak xdak harapan nak hidup... Mula terjadi jangkitan kuman skrew mak terkeluar.. Mak mula sakit bahagian paha, demam2. Masa tu saya nak blk ipoh, tp hati ni dok ingat mak saja.. Hari jumaat nak blk ipoh saya ambik half day blk tgk mak dulu, tnya mak mcm mana mak ok ke saya nak blk ipoh, dia ckp ok, so saya blk dgn kakak ipar masa tu kakak ipar pun sakit dok jalani terapi di mount merium kerana sakit kenser. Masa bwk kereta ht ni ingat mak x tenang langsung. sampai rumah terus col mak mak ckp dia demam. Lepas tu saya suruh adik bwk mak pergi hospital, tp masa tu mak xnak pergi..

Pada hari ahad mungkin mak x tahan lagi, dia col saya lagi bgtau dia xtahan nak pergi hospital. Saya col abg suruh pergi tengok mak , diorg col ambuland pergi hospital hari ahad petang. Saya dr ipoh terus ke hospital, kesian tgk mak sorg2, sampai masih teringat mak..  malas la nak cerita tentang hal adik beradik ni.. masing ada anak laki,  xpa tggu sampai mak admid kat wad, doctor ckp mak ada jangkitan kuman dekat besi paha sebelah kanan yg membawa maut..

masuk wad mak sembang mcm biasa lagi.. pg tu doctor pakar yg oprt masukkan besi mak datang tgk.. dia ckp xdak apa sebulan dua baik la.. tp doctor emergency ckp ada jangkitan.. xpa dia recman 1 ubat ckp kalsium untuk tulang.. 2 3 hr pakai ubat tu mak dah x sedar xblh buka mata.. doktor tu dia recman ubat apa xtau.. I ckp kami nak stop ubat ni xnak ambik dah.. doktor ckp ok.. lepas tu dia pun xtau sebab apa mak jd mcm tu xblh buka mata.. saya tunjuk paha mak ada nanah ini ada jangkitan dia ckp ok nak oprt.. sampai dah panggil doktor jantung dah check jantung semua ok.. x buka mata jg.. mcm mana nak oprt.. doctor suh blk dia ckp xda sakit apa. Saya dok ingat dlm hati gila ka doktor ni, nak suh bwk keluar.. mula nak bawak keluar lepas tu ingat klau bwk keluar mcm mana nak urus kat rmh.. berubat la mak kat sini sampai baik..Sampai pggil doktor pakar org tua.. pun x tau sebab apa puncanya.. Punca sebab mak xmai appoinment sebab tu kot dia xmau bt. kuman dah melarat sampai seluruh badan semua organ dah x berfungsi.. Mak terpaksa di masukkan di ICU, mlm tu kami terpaksa blk rmh pukul 2 am hopital col cakap mak tenat diorg nak masukkan penapasan ikut mulut.. saya ckp u bt yg terbaik, janji mak ok. Kami pergi tgh malam tu tgk mak dah ok nampak tenang sgt. Baru doktor tu nak oprt, dia pun nampak ketar juga lutut, kerana ini melibatkan nyawa. klau dia oprt awal buang besi tu mungkin mak masih hidup. Dah sampai masa kot.. kami redha, dah telambat klau bt pun doktor ICU, Dr Low n Dr Lim ckp kesihatan mak agak tenat n 2 3 hari lagi saja jangka dia.. dr Pakar Bius pun xnak bt dah.. TP saya n adik beradik lain cp dekat doktor2 semua kami nak berubat mak sampai baik kalau itu kehendak dia nak ambik mak kami redha..

Hr rabu kami semua berasa gembira kerana mak menunjukan riaksi yg positif. Mak mula sedar n doctor ICU pun ckp tempat lukanya mula kemerahan, jika dia beansur baik, doktor akan bt oprt buang besi mak. kami pun mula merasa lega.. Ubat pun dah reduce, oksigen di kurangkan. mungkin itu tanda2 dia nak bagi hati kami lega sekejap.. Abg yg sulung ,aku n adik saja yg dok jaga mak...

Khamis, mak mak jd kejang pulak n tenat kami terpaksa menyuruh masjid membuat bacaan yassin 3 malam.. kami pun x behenti di hospital membaca yassin bt mak..

Hari sabtu mak demam kesihatan mula merudum.. hospital coll bgtau.. darah mak x stabil oksigen di naikkan semula.. ubat di tambah kembali, mula hati ini menjadi gelisah.. air kencing mula turun byk.

Ahad kesihatan mak pelan merudum darah pelan turun.. tggl la aku n adik yg menjaga.. abg yg sulung blk nak kerja katanya, tp dia pun dah jg mak seminggu.. abg yg no 2 jaga abah kat rmh.  Masa hayat mak dia yg menjaganya bg mandi, makan n siap mak tempat tidur semua dia.. saya hanya bt waktu pg saja sebelum pergi kerja, tukar pempers.. basuh kencing.. sedia minum pagi utknya n abah sebab nak makan ubat nanti..aku n adik bukan tahu bab macam ni, tp masa msk tgk mak aku dah perasan sesuatu atas meja nurs sekeping surat putih doctor dah sign bila2 masa jika cabut wayar2 di badan mak, mak akan pergi meninggalkan kami.. nurs suh blk bincang dgn keluarga. Sampailah petang mungkin allah mengerakkan hati bapa saudara utk melawat mak.. dia tgk memang mak kena bwk blk dah dah xda harapan.. dia ckp jgn siksa mak hampa macam ni lepaskan lah dia pergi.. Kami ckp dekat dia kami xtahu apa2 yg kami rasa mak mungkin blh hidup lg.. lepas tu dia suruh bwk blk la.. kami pun masuk dlm dgn hati yg berat redha la nak bwk blk mak.. ckp kat nurs kami nak bwk blk.. kami dah redha.. coll semua suruh mai.. tgk mak.. saya suruh hubby tggu kat rmh kami akan bwk blk mak.. habis semua urusan kami pun bawak mak naik ambuland.. adik naik besama mak.. tepat jam 5.40pm atas ambuland mak pergi jua meninggalkan kami...cukup 3 minggu mak di hospital. 2 minggu di wad, seminggu di ICU. hari ahad petang mak naik ambuland pergi hospital n hari  ahad petang juga mak kembali dgn tubuh yg kaku.. kami redha.. selesai semua urusan 12.10pm mak di sembahyangkan dgn berimamkan anak lelakinya di masjid permatang damar laut dan telah selamat di semadikan di tanah perkuburan islam permatang damar laut...kami redha mak pergi, kami dah cuba yg terbaik bt mak.. Apa2 pun mak dah selamat di sana. Memang terasa kehilangan mak.. AL-FATIHAH semoga roh mak di cucuri rahmat n ditempatkan di kalangan org2 yg ber iman.. amin2...


kini tggl abah yg menghidap strok yg di jaga oleh abang n adik.. kami sayang abah juga.. anak2 xpenah abaikan abah.. abah di jaga elok oleh abg n adik.. aku blk tgk sebab duduk di ipoh dah.. klau abah nak ikut aku akan bawa dia juga. sebab suami aku baik dia x kisah abah aku duduk dgn aku..

gambar arwah mak tggl kenangan bersama abah tersayang.. kami anak2 mak tetap merindui mak n menyanyangi mak hingga akhir hayat kami sampai akirat.. rindu sangat kat mak..


No comments:

Post a Comment